6 Kasım 2014 Perşembe

Tiyatro Eleştirmenleri Birliği, Meslek Etiği ve İntihal

Uluslararası Tiyatro Eleştirmenleri Derneği (İng. IATC: The International Association of Theatre Critics) Genel Sekreteri Dr. Michel Váis Türkiye’ye geldi. Dr. Michel Váis, 2 Kasım 2014 Pazar Saat 10.00-12.00 Zorlu Center PSM, Meydan Fuaye’de “Tiyatro Eleştirisinde Meslek Etiği” başlıklı konuşma yaptı.

Tiyatro Eleştirmenleri Birliği’nin(TEB) Genel Sekreter’in Türkiye’ye gelişi ile ilgili 'ilgisizliğini' bir yazımda dile getirdim: ‘Dr. Michel Váis , Üstün Akmen, Zeynep Oral ve IATC ve de TEB’  (http://melihanikdokunus.blogspot.com.tr/2014/11/dr-michel-vais-ustun-akmen-zeynep-oral.html)

Yazımı yayınladıktan sonra muhtemelen okudular ki,  Tiyatro Eleştirmenleri Birliği internet sayfasında zoraki  ‘ilgisi’ni gösterdi ve bir yazı yayımladı.




Ancak Tiyatro Eleştirmenleri Birliği internet sayfasında yayınlanan bu röportaj Yeşil Gazete’den Kızıltan Yüceil’e aitti ve  http://yesilgazete.org/blog/2014/11/01/michel-vais-ile-elestirmenlige-elestiriler/ adresinde yayımlanmıştı. Tiyatro Eleştirmenleri Birliği röportajın kaynağını  vermemişti. Bunun anlamı  TEB intihal yapmıştı.


 


 Geçmişte TEB Başkanı’nın kendi yazısında da intihal yaptığını  hatırladığımda bunun çok da şaşırtıcı olmadığını düşünüyorum. Zira bu 'imam ve cemaat' meselesinin tam yansıması. Kendi evini temiz tutamayan bir kişinin başka olaylarda kurtarıcı gibi ortaya dökülmesini nafile buluyorum. TEB’in bu umursamaz  tutumunu utanmazlık olarak niteliyorum.

Bir kez daha TEB Başkanı’nı istifaya davet ediyorum. İntihale göze yuman bir kişinin tiyatro ödül jürilerinden de çekilmesi gerektiğini, tiyatro kamuoyunun da gereken tutumu sergilemesini beklediğimi belirtiyorum.

Tiyatro Eleştirisinde Meslek Etiği” başlıklı konuşmaya ait bir röportajı ‘etik’ falan dinlemeden Tiyatro 
Eleştirmenleri Birliği sayfasında yayımlanmasını utanç ve ibret verici bir olay olarak kaydediyorum.


Melih Anık

1 yorum:

  1. Melih bey merhaba, bir tiyatro izleyicisi olarak bir üzüntümü paylaşmak istedim. İlgiyle takip ettiğim bazı yönetmen ya da oyuncular hakkında değerlendirme yapan değerlendiricilerin yazdıkları beni çoğu zaman üzüyor. Verilen emek adına yazılan değerlendirme herkes için bilgilendirici ve aydınlatıcı olmalı diye düşünüyorum. Bu yazım kimseyi rencide etmek için değil ya da düşünceme destek bulmak için de değil. Üzüntümü tartışmak: Çok sevdiğim bir oyuncuyu izlemek için gittiğim bir oyun hakkında yazılan bir değerlendirmeyi okudum. Sonra bu değerlendirme yazısını yazan beyefendinin aynı oyunu başka bir tiyatro tarafından oynandığında da değerlendirme olarak yazdığını gördüm. Bazı değişiklikler olsa da çoğu yerde isimlerin değiştiği ama kişiler hakkında yazılan değerlendirmenin nerdeyse birebir aynı olduğunu gördüm. Ve üzüldüm, gerçekten üzüldüm verilen emekler adına üzüldüm. Üstün bey, oyuncuya ve tiyatroya değer veren bir beyefendi ve fakat İstibdat Kumpanyası'nın iki farklı tiyatro tarafından oynanışı hakkındaki değerlendirme yazıları beni gerçekten üztü.

    YanıtlaSil